Paruošė Jonas Paulauskas
Įdomybės: ciklas V – faktai apie transportą (tęsinys II)
III. Transportas, kiti jo objektai Lietuvoje
a). Geležinkeliai
*Pirmasis geležinkelis Lietuvoje pradėjo veikti 1861 m. Tai buvo Peterburgo – Varšuvos bėgių kelio atšaka Kaunas – Kybartai.
*Nepriklausomos Lietuvos geležinkelių įkūrimo pradžia laikoma 1919 metų liepos 6 diena. Tą dieną paleistas pirmasis plačiųjų geležinių bėgių traukinys iš Kaišiadorių į Radviliškį. Iš pradžių keleiviai vežti neapšildytuose ir neapšviestuose traukiniuose, kurių didžiausias greitis tesiekdavo 40 km./val. greitį. Per pirmąjį nepriklausomos Lietuvos dešimtmetį keleivinių traukinių greitumas išaugo iki 75 km/val. 1938 m. – iki 95 km/val.
*Pirmosios šešios Austrijoje pirktos automotrisės (keleiviams vežti ar tarnybinėms išvykoms skirtas autonominis geležinkelio vagonas su vidaus degimo varikliu) Lietuvoje pasirodė 1934 metais. Jų greitis siekė 70 km/val. 1937 m. Vokietijoje nupirktos 4 galingesnės (120 km/val.).
*Prieš 70 metų traukinys “Paryžius – Pekinas” važiavo ir per Lietuvą (288 km nuvykdavo per 10 parų ir 10 val. )
*Pirmasis 720 mm pločio miško medžiagoms transportuoti, taip pat keleiviams vežti siaurukas nutiestas 1895 m. ruože Pastovys – Švenčionys – Švenčionėliai. Vėliau kelio atkarpa Pastovys – Švenčionys pratęsta per Uteną iki Panevėžio (bendras ilgis 215 km).
*Įrengiant Peterburgo – Varšuvos geležinkelį bei jo atšaką į Prūsiją (Lentvaris-Kybartai) reikėjo iškasti Kauno bei Kybartų tunelius. Pirmojo ilgis siekė 1280 m. Darbai prasidėjo 1859 m. gegužės 9 d., o 1861 m. rudenį dviejų kelių tunelis buvo baigtas ir lapkričio 20 – ją juo pravažiavo garvežys. Panerių 426 m ilgumo tunelis pradėtas statyti 1859 m. sausio 15 – ją. Oficialiai jis atidarytas 1861 m. spalio 3 d., bet dabar nenaudojamas.
*359 m ilgio bei 8,9 m pločio geležinkelio tiltas per Nemuną Kaune nutiestas 1862 m. Per dvejus pasaulinius karus (1914m. ir 1944 m.) jis smarkiai nukentėjo, bet buvo atstatytas.
*1975 m. elektrifikuoti geležinkelio ruožai Vilnius-Kaunas ir Vilnius-Trakai.
*Ilgiausias 570 m ilgio ir 42 m laisvojo patiltės aukščio geležinkelio tiltas –.nutiestas per Dubysą ties Lyduvėnais (Raseinių rajone) 1918 m, 1944 m. susprogdintas, bet pirmaisiais pokario metais vėl rekonstrupotas.
b). Lėktuvai
*Pirmieji Vokietijoje pirkti aštuoni LVGC VI lėktuvai su Lietuvos skiriamaisiais ženklais pakilo į orą 1919 m. kovo 1 d.
*1922 m. išbandytas Kauno aviacijos dirbtuvėse pagamintas lėktuvas Dobi – 1. Jo konstruktorius – Jurgis Dobkevičius.
*Lietuvoje gaminti mokomieji bei karo lėktuvai. Tai talentingo aviakonstruktorisu Antano Gustaičio ANBO serijos skraidymo aparatai..
*Transporto aviacija Lietuvoje atsirado 1921 m. Nuo tada ši pas mus gabendavo lauko paštą.
*1940 m. birželio 15 d. karo aviacija turėjo 116 lėktuvų.
*Didžiausias aerodromas, užimantis 10 kv.km plotą, yra Šiauliuose. Ten įrengti du lėktuvų kilimo ir tūpimo takai. Pagrindinis – 3,5 km ilgio atsarginis – 3,2 km. Tai – buvęs Sovietų Sąjungos karinis objektas.
c). Kitos susisiekimo priemonės
*1892 m. Kaune ir 1893 m. Vilniuje iškilmingai atidarytas arklinis transportas (“konkė”). Vagonus traukė vienas arba du arkliai. Juose tilpdavo iki 40 žmonių.
*1939 m. Lietuvoje buvo 3101 automobilis, iš jų – 770 sunkvežimų ir 305 autobusai.
*1939 m. Lietuvoje veikė 136 užmiesčio autobusų linijos. Tada iš viso buvo pervežta 3 milijonai keleivių.
*7,8 km ilgio seniausia troleibusų linija pradėta eksploatuoti 1956 m. Vilniuje. Ja važinėjo MTB-82D markės elektra varomos mašinos.
*Vilniaus-Kauno automagistralė nutiesta 1970 metais, Kauno-Klaipėdos – 1987 metais.
*1986 m. Vilniuje po Gedimino prospektu baigtas statyti ir pradėjo veikti 264 m ilgio automobilių tunelis.
*Ilgiausias automobilių kelių tiltas( 494 m ilgio) jungia Nemuno krantus Jurbarke.
*Plačiausias tiltas – 32 m pločio, 204,5 m ilgio – jungia Neries krantus Vilniuje tie Pedagoginiu universitetu. Atidarytas 1979 metais, jis turi 6 automobilių eismo juostas.
d). Laivyba
*1569-1580 m. Klaipėdoje buvo pastatyti keli 140-300 tonų talpos jūrų laivai, kurie pasiekdavo net Ispanijos uostus. Tokio statybos amato miestelėnus išmokė škotai.
*Garlaiviai laivybai Nemunu pradėti naudoti 1854 metais. Nuo 1856 m. kroviniai ir keleiviai tarp Kauno ir Tilžės buvo pervežami dvejais – “Kęstučiu” ir “Nerimi”, kurie priklausė dvarininkui Tyzenhauzui.
*1876-1880 m. Klaipėdoje pastatytas Žiemos jūrų uostas. Tuo laiku prie jo nutiesti geležinių bėgių privažiuojamieji keliai nuo miesto geležinkelio stoties. Taip pirmą kartą Lietuvoje buvo susietos šios abidvi transporto rūšys .
*1796 m. prie Klaipėdos užutėkio ant Kuršių marių įlankos pastatytas 18 m aukščio švyturys, kuris 1820 m. buvo pertvarkytas iki 25 m aukščio, o 1953 m. – iki 40 m.
*Toliausiai šviečiantis Lietuvos švyturys tamsiu paros metu matomas už 22 jūrmylių (arba 41 km) atstumu. Stovi ant 51 m aukščio Urbo kalno Nidoje. Įrengtas 1874 m., atstatytas 1945m., rekonstruotas 1953 m. ir yra 29,3 m aukštumo.
*Mažiausias toks objektas – 12 m . Tai – Pervalkos (arba Arklių, Žirgų rago švyturys). Jo siunčiamos šviesos naktį matomos už 7 jūrmylių (arba 13 km atstumu). Pastatytas 1900 m., rekonstruotas 1948 m. bei 1960 m.
****