BŪTIS: PAMĄSTYMAI
ROMUALDO ČERNECKIO
405/516
DIRST: VAIZDUOTĖS AKIMIRKA
2021 – 12 – 25
APIE VAIZDUOTĖS AKIMIRKA
Kalėdų naktį apsilankė netikėta ir ypatingai aktuali vaizduotės akimirka, kurios metu mane persmelkė mintis, kad sąmonė ir siela egzistuoja savarankiškai, o kūnas – tik materialus apvalkalas, kuriame įsitaisiusios jos puikiai funkcionuoja.
Daugiau informacijos viešnia man nepateikė, tad ir galvoju, kas tai: atsitiktinis kažkada gautų internetinių žinių aidas ar prasmingas išminties pranešimas ar užuomina?..
Kaip ten bebūtų, ši vaizduotės akimirka man puiki šventinė dovana.
Dirstelėjau į vaizduotės sąvoką ir sužinojau, kad tai gebėjimas iš gausybės atsiminimų sužadinti sąmonėje tam tikras sudedamąsias dalis ir sukurti iš jų naujus psichologinius darinius: vaizdinius, garsus, jausmus. Vaizduotė yra naujų vaizdinių sudarymas, pertvarkant atmintyje turimą vaizdinę patirtį. Vaizduotė pagrįsta turimo jutiminio patyrimo panaudojimu. Jos medžiaga – atminties vaizdiniai ir esami suvokimai. Vaizduotės šaltinis – objektyvi tikrovė, žmogaus sąmonėje įgijusi naujų formų. Vaizduotė yra tikrovę pertvarkančio atspindėjimo procesas.
Vaizduotės rūšys:
– Pasyvi (nevalinga) ir aktyvi (valinga) vaizduotė.
– Atkuriamoji ir kuriamoji vaizduotė.
Vaizdinių pertvarkymo vaizduotėje būdai:
– Agliutinavimas
Skirtingų objektų, vaizdinių dalių sujungimas į naujas visumas. Agliutinacijoje akivaizdūs vaizdinių disociacijos ir asociacijos procesai.
– Akcentavimas
Objekto atskirų dalių pabrėžimas, išryškinimas.
– Hiperbolizavimas
Vaizduojamo objekto arba jo atskirų dalių padidinimas, sumažinimas, dalių pagausinimas.
– Schematizavimas
Objektų grupėms būdingų bruožų išryškinimas, atmetant individualias ypatybes.
– Įterpimas
Vaizdinių ar objekto ypatybių perkėlimas į naują kontekstą, kuriame jie įgyja kitą prasmę.
– Tipizavimas
Sudėtingas vaizdinių pertvarkymas, išryškinant grupei būdingas ypatybes per atskirus individus.
ŠALTINIS :VIKIPEDIJA