BŪTIS: SENJORŲ DIENOS / KELIONĖS / KŪRYBA # JUOZO STEPANKEVIČIAUS P.<11/24> PRISIMINIMAI APIE BALTARUSIJĄ (TĘSINYS) # 2021 – 05 – 21

BŪTIS: SENJORŲ DIENOS / KELIONĖS / KŪRYBA

2021 – 05-21

♦♦

Kelionė į Baltarusiją – Minske

Mes, 40 vieviečių, kauniečių ir vilniečių, norėjusių aplankyti Baltarusijoje esančius istorinio paveldo miestus ir gyvenvietes, rugsėjo 17 ir 18 d. (metų tiksliai neatsimenu), susirinkome Vilniuje, prie viešbučio „Forum Palace“. Iš Vievio vykome 10 žmonių.

Apsistojome ir pernakvojome Minske.

Žemiau pateikiu informaciją apie aplankytas vietas, kurią gavome iš gido, taip pat iš kelionės metu įsigyto kompaktinio disko, interneto portalų „Vikipedija“ bei „Vambutų šeimos genealogija“.

Dar XIII a. Lietuvos karalius Mindaugas prisijungė kai kurias baltarusių kunigaikštystes. Nuo to laiko beveik 600 metų abiejų valstybių istorija buvo neatsiejama. Tad ir šiandien Baltarusijoje galima rasti nemažai Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės (LDK) didybę liudijančių paminklų.

Taigi mes, kuriems labai svarbi Lietuvos istorija, sudalyvavome dviejų dienų ekskursijoje „Senosios Lietuvos pilys Baltarusijoje“, kurios metu susipažinome su garbinga Lietuvos didikų Radvilų pilių istorija. Aplankėme kaimyninės šalies miestus Lydą, Naugarduką, Myrius, Nesvyžius, kur tos pilys stovėjo.

Iš pradžių papasakosiu apie Baltarusijos sostinę. Prie Svisločės upės įsikūrusiame Minske, kuriame gyvena apie 1,8 mln. žmonių, pirmą kartą metraščiuose paminėtas 1067m. Didelis geležinkelio mazgas. Išvystyta statybos, metalo apdirbimo, mašinų, prietaisų, televizorių, laikrodžių, šaldytuvų gamyba, taip pat stipri lengvoji, maisto, chemijos, vaistų, poligrafijos pramonė. Gaminamos statybinės medžiagos, baldai.

Nuo 1984 m. Minske veikia metropolitenas, įsikūrusi Baltarusijos mokslų akademija, yra 13 aukštųjų mokyklų, 7 teatrai, 12 muziejų.

Per Antrąjį pasaulinį karą miestas buvo visiškai sugriautas, o pokario metais atstatytas.

1992 m. tarp Lietuvos ir Baltarusijos atkurti diplomatiniai santykiai. Dabar Minsko centre veikia mūsų šalies ambasada. 1994 m. mieste įsteigta Baltarusijos lietuvių bendruomenė, 1996 m. – sekmadieninė lietuvių mokykla, nuo 2000 m. dirba Baltarusijos lietuvių kultūros, švietimo ir informacijos centras.

Kai nuvažiavome per 100 km nuo sienos, mus pasitiko kaimyninės šalies sostinė, akį pamaloninusi šviežiomis spalvomis tviskančiais šiuolaikiniais pastatais, su neįtikėtinai švariomis gatvėmis, su žalumos gausa, žydinčiais skverais.

Minske aplankėme įžymias vietas: Pergalės paminklą ir Ivano Kupalos parką, sporto kompleksą, Ašarų salą, kuriame pastatytas paminklas kariams afganistaniečiams, Verkiančio angelo skulptūrą. Taip pat pabuvojome Nepriklausomybės aikštėje, Komorovo turgavietėje su skulptūrine kompozicija. Perėjome aukštutinį miestą su XVII – XVIII a. gotikos, renesanso, baroko, klasicizmo architektūros šedevrais, kur pamatėme Šv. Dvasios barokinę katedrą, bernardinų bažnyčią su vienuolynu, Šv. Mergelės Marijos bažnyčią, jėzuitų vienuolyno kompleksą, miesto rotušę, Svečių dvaro rūmus, Laisvės aikštę.

Kaimynų sostinė mums paliko malonų įspūdį.